Begynne å ro?

Horten Roklubb har fostret flere topproere på junior- og seniornivå og har hatt deltagere i alle VM og OL siden 1974. Beliggende midt i hjertet av Horten Indre Havn har vi de beste forutsetninger for å drive med rosport. Vår filosofi bygger på at all idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet. Vi er opptatt av at samhold og miljø skal være forenelig med idrettsprestasjoner på topp nivå.

Roing er en idrett som passer for mange og er en treningsform hvor du både trener styrke, utholdenhet og teknikk. I vintersesongen trener vi basis, løpetrening, styrketrening, romaskin, langrenn og alternative treningsformer som svømming. I vår- og sommerhalvåret opprettholdes styrketreningen og noe løpstrening men hovedvekten er trening i båter på vannet. Det er dette alle aktive gleder seg til gjennom den harde vintertreningen! Vi trener i flere båttyper: singlesculler, dobbeltsculler, dobbeltfirer, firer, toer og åtter. 

Vårt treningsområde er fra bryggene ved klubbhuset og inn til Drasund, innerst i Løvøybukta. Dette strekket er ca. 4 km.  Trenerne kjører følgebåt for å ivareta sikkerheten og for å instruere teknikk og tempo. Alle aktive er pålagt å følge klubbens sikkerhetsreglement. 

I Horten Roklubb skal det være plass for alle som vil drive med roing, om du vil være en som satser på en aktiv idrettskarriere eller om du vil holde på med roing som trening. Vi har medlemmer i alderen fra 13 til godt over 80 år.

Sikkerhetsregler

Enhver roer skal kunne svømme       

Nybegynnere skal alltid ro med følgebåt. Før de kan benytte robåtene på egen hånd, må godkjenning innhentes av rosjef eller trener. Roerne er selv ansvarlig for egen sikkerhet.

Spesielle sikkerhetsregler på vannet

  1. Vær alltid i nærheten av følgebåten, sørg for øyekontakt, ro heller litt fram og tilbake ved følgebåten enn langt fra
  2. Se hvor du ror, det er ikke bare andre roere som er på Indre havn.
  3. Vær oppmerksom på bølger fra motorbåter i fart, sett deg i sikkerhetsstilling for å unngå å velte.
  4. Faller du i vannet, skal du holde deg ved båten. Hold deg flytende ved denne. Ikke svøm etter vannflasker eller årer eller annet du har mistet.
  5. Hvis du absolutt er nødt til å svømme fra båten, svøm korteste vei til land. Dette er ikke nødvendigvis til egen brygge eller klubbhuset.